zde se nacházíte:
Úvod > O nás > Aktuality > Konec krize. Opravdu?

Konec krize. Opravdu?

19.11.2013

Titulek článku jsem si vypůjčil z titulní strany magazínu jedné z franšízových realitních kanceláří. Přinutil mě zamyslet se, jak to vlastně s krizí bylo, je a zřejmě i bude.

 

První náznaky jsme začali pozorovat v polovině roku 2009. K mému překvapení jsem dohledal i výstřižky z tehdejšího tisku, které jako rešerše dávaly návod klientům, kteří umanutě trvali na prodeji panelového bytu za tři miliony korun a očekávali další růst ceny. Zanedlouho se spustila skutečná mediální smršť, která korigovala nákupní nálady poptávajících a tím i cenu nemovitostí. Určitým příspěvkem k této situaci bylo i utažení úvěrových kohoutků jednotlivých komerčních bank.


Z obchodního hlediska lze o aktuální situaci s určitostí říci, že se trh stabilizoval a víc než kdy jindy je kladen důraz na dobrou (adekvátní) cenu nemovitosti. To platí pro prodej, ale i pronájem nemovitosti. I v dnešní době lze realizovat obchody v rámci několika dnů či týdnů.

Čím zajímavější cena, tím vyšší je pravděpodobnost, že kupující použije na úhradu kupní ceny vlastních zdrojů. Krizi v pravém slova smyslu pociťujeme pouze z profesního hlediska, kdy se potýkáme s vysokou neodborností jednotlivých obchodníků, kteří byť zaštítěni různými certifikáty a diplomy nemají dostatek zkušeností a citu pro realizaci obchodu. Klientům naslibují téměř cokoliv. Poté pověsí na nemovitost plachtu a zakázku umístí na internet s představou, že takto vypadá kvalitní marketing.


Na otázku, zda již ekonomická krize končí, však nelze najít jednoznačnou odpověď. Některým subjektům by do karet hrála jakákoliv zmínka o zlepšování situace, neboť nalákají více zájemců o koupi licence. My, co „děláme“ reality doopravdy, musíme zájemcům nabídnout odborný servis a dobré ceny. Pak se nemusíme obávat jakéhokoliv vývoje.