zde se nacházíte:
Úvod > O společnosti > Aktuality > Rozhovor pro Grand Real City

Aktuality

Rozhovor pro Grand Real City

19.10.2017

Autor: Grand Real City

V roce 1997 založil značku OMEGA REALITY, která dnes nabízí komplexní služby v oblasti prodeje a pronájmu nemovitostí.

Miroslav Havelka

 

V roce 1997 založil značku OMEGA REALITY, která dnes nabízí komplexní služby v oblasti prodeje a pronájmu nemovitostí.

Zpočátku se zabýval zejména zprostředkováním. Postupem času do svého portfolia přidal investiční činnost a v současnosti se orientuje na zprostředkování prodeje a pronájmu bytů, domů, pozemků, přímý odkup nemovitostí, oddlužování klientů a nákup v dražbách.

I díky tomu, že se stále osobně podílí na chodu společnosti, je v denním kontaktu s realitní problematikou a zná tak potřeby svých klientů. Průběžně se v oboru vzdělává a reaguje na časté legislativní změny v oblasti práva. Navíc je obklopen skvělými advokáty, kteří pracují ve prospěch jeho klientů.

 

 

Jak dlouho působí značka OMEGA REALITY na realitním trhu?

 

Je to až neuvěřitelné, ale tento rok oslavíme dvacáté narozeniny. Vzpomenu-li si na rok 1997, pak se mi vybaví malá kancelář, jeden počítač, tiskárna a fotoaparát na kinofilm. Je to úsměvné, ale začínali jsme v době, kdy ještě nebyl veřejně přístupný internet, neexistovaly webové stránky a smlouvy se posílali poštou nebo faxem. První e-mailovou adresu jsme založili ke konci roku 1999. Pro většinu současných makléřů to může být až k neuvěření.

 

Jaké byly začátky?

 

Vzpomínám si na tu dobu jako by to bylo před rokem. Zabývali jsme se převážně pronájmy bytů a nebytových prostorů. Na jeden inzerát v tištěné Annonci se nám ozvalo třeba i pět nabízejících. Pak už stačilo jen sehnat poptávku a první obchody byly na světě. Sebekriticky však musím přiznat, že naše znalosti a právní zázemí nebylo na tak vysoké úrovni, jako je dnes. Jsem docela rád, že jsme začátky přečkali bez úhony a nepoškodili tak dobré jméno firmy, na které jsme dodnes tak hrdí. Určitý zlom nastal v roce 2000, kdy jsme k pronájmům přibrali i prodeje nemovitostí. Nutno dodat, že doba a nároky klientů byly bezesporu nižší než v dnešní době. Vše bylo výrazně jednodušší.

 

Jak se za dvacet let změnil realitní trh?

 

Jak už jsem naznačil v předchozí odpovědi, tak změna je to obrovská. Z časů, kdy makléři stačila tužka, papír a telefon, jsme přeskočili do  doby, ve které má obchodník vlastní webovou prezentaci, zakázky fotí profesionální fotograf, zpracováváme videoprohlídky nemovitostí včetně používání dronu a každou smlouvu připravuje advokátní kancelář. Také konkurenční tlak je extrémní. Klidné realitní doby skončily s nástupem frenčízového způsobu podnikání. U frenčíz jde v některých případech více než o prodej nemovitosti koncovému zákazníkovi o udání licence a inkasování poplatků za používání jednotného jména a systému. Zkrátka a dobře tyto společnosti potřebují nabírat obchodníky a o prodej nemovitostí jde někdy až v druhé řadě. Díky tomu přišla do oboru řada nekvalitních lidí, kteří vnesli na trh určitý chaos.

 

Proč mají realitní kancelář tak špatnou pověst?

 

Ono to s tou pověstí nikdy nebylo moc slavné, ale to co se děje v poslední době je skutečně extrém. Myslím si, že reality jsou jediným oborem, kdy málokdo ocení, že fungujete bez výrazných problémů dvacet let. Vezměte si třeba zkušeného lékaře s dvacetiletou praxí, každý k němu chce jít na vyšetření a počká si na vhodný termín třeba i několik týdnů. V realitách však i kanceláře s dlouholetou tradicí bojují proti firmám s několikaletou praxí. Času a zkušenostem není přikládána tak vysoká důležitost jak by měla.

Ale zpět k otázce, špatná pověst je dána kvalitou či spíše nekvalitou některých makléřů, kteří berou reality spíše jako zdroj možného přivýdělku. Dopoledne pracují ve svém stálém zaměstnání a odpoledne pokouší štěstí jako realitní makléř. Podle toho také vypadají jejich výsledky, znalosti a odbornost. Když se jednou klient setká s nevhodným chováním, nulovými znalostmi, špatnou prezentací, tak má tendenci házet všechny do jednoho pytle.

 

Zpět ale k Vaší společnosti, jak se snažíte odlišit od konkurence?

 

Už dvacet let se držím jednoho pravidla: nikdy nemluvit špatně o konkurenci. Měl bych leckdy chuť říct jaká ta či ona společnost vlastně je, ale uvědomuji si, že tím bychom nejvíce poškodili v očích klienta sami sebe. Navíc mám mezi řadou majitelů realitek své přátele a nemá smysl si kvůli jednomu obchodu kazit dobré vztahy.

Ale abych odpověděl na otázku - odlišit se od konkurence není jednoduché, stále s tím svádíme boj. Realitní trh je dynamický a to co může být dnes odlišností, zítra nemusí platit. V každém případě od nás nabízející klient dostane ZDARMA služby profesionálního fotografa, videoprohlídku nemovitosti, inzerci v realitním časopise, prezentaci zakázky na nejnavštěvovanějších realitních serverech včetně sreality.cz, kompletní právní servis a na závěr obchodu zajistíme převod energetických médií. A proč ZDARMA? V případě, že obchod nerealizujeme, tak klient nic neplatí. Vše jde na náklady naší společnosti.

K tomu všemu přibalíme dvacet let zkušeností, slušné, rychlé a diskrétní jednání.

 

Nezapomněl jste zmínit odkupy nemovitostí a výplatu zálohy?

 

Vidíte, už to beru téměř jako samozřejmost. Dnes tyto služby inzeruje každý, ale málokdo je ve skutečnosti realizuje. Výkupy a zálohy tvoří v našem případě významné procento obratu společnosti. Vedle našich vlastních klientů máme navázánu spolupráci i s konkurenčními makléři napříč celou republikou. Pošlou nám nabídku, vyhodnotíme rizika a dost často realizujeme obchod i na druhém konci naší země. Vykoupenou zakázku jim pak svěřujeme zpět do prodeje. Na podporu této části našeho byznysu jsme spustili web www.chciodmenu.cz. Stojí za to se na něj podívat.

 

Kdo je klasickým klientem vaší kanceláře?

 

Obvykle jsou to lidé, kteří nás delší dobu sledují v inzerci nebo s námi mají osobní zkušenost. Na náběrech nemovitostí se nám leckdy stává, že člověk, se kterým jednáme, vytáhne ze šuplíku časopis Grand reality třeba z roku 2010 s tím, že už tehdy se rozhodl pro spolupráci s námi. Řekl bych, že naší výhodou je dlouhodobost a opakovanost. V podstatě od samého začátku tištěné inzerce se v časopisech objevujeme a lidé nás tak logicky musí znát. Navíc nemáme žádné negativní reference a to může být leckdy rozhodující.

 

 

Kdo nejčastěji využívá služby výkup nemovitosti či výplata zálohy?

 

Panuje mylná představa, že odkup nemovitost vyhledávají pouze klienti v nouzi. Realita ale bývá taková, že se často jedná o lidi, kteří jsou znechuceni vývojem prodeje své nemovitosti prostřednictvím jiných realitních kanceláří. Začátek jejich trápení bývá obvykle takový, že si chtějí prodat nemovitost sami – bez realitní kanceláře. Na základě jejich soukromé inzerce je začnou kontaktovat méně úspěšné realitní kanceláře, které si tímto způsobem zajišťují zakázky do svého portfolia. Zakázka pak visí na stránkách u více realitek za rozdílné ceny s rozlišnou kvalitou prezentace. Nemovitostí projde řada prohlídek, majitel je nucen si vyslechnou řadu méně či více kritických připomínek k nemovitosti a uzavření obchodu je stále v nedohlednu. Když mu dojde trpělivost, tak se obrátí na nás a během několika dní může být obchod uzavřen. Propad ceny není nikterak závratný. Leckdy vidíme v nemovitosti potenciál a kupujeme za tržní cenu. Před nedávnem jsme odkupovali domek a byt v Praze od jednoho klienta. Byl překvapen, když dostal stejné peníze, které mu nabídla konkurenční realitka za zprostředkování. 

 

Mluvíme neustále o prodávajících, ale co kupující?

 

Vidíte, mám také dojem, že realitní trh současnosti je více zaměřen na prodávajícího než na kupujícího. Je to dáno vysokou poptávkou a nižší nabídkou nemovitostí. Když máte jen trochu rozumnou nabídku, tak ji vždy realizujete. Za těch dvacet let, co působím v realitách, tato situace již několikrát nastala.

U nás přistupujeme k zájemcům o koupi se vší seriózností a pokorou. Uvědomujeme si, že leckdy utratí celoživotní úspory za nákup nemovitosti a mohou mít přirozený strach. Smluvní dokumentaci připravuje advokátní kancelář, která s klienty komunikuje v průběhu celého obchodu. Samozřejmostí je úschova kupní ceny u advokáta, notáře či banky.